Postorderverkoop | AIV in Heilbronn

Beheer en besturing van de Hänel Lean-Liften® en van het handmatige magazijn met viad@t

Het bedrijf AIV is continu bezig met het verbeteren van haar interne processen en het vergroten van haar serviceaanbod. Onlangs heeft AIV haar logistiek- en distributiecentrum in Heilbronn geherstructureerd en uitgebreid. Daarbij heeft Hänel vier Lean-Liften® in de bestaande magazijnstructuur geïntegreerd. Met een hoogte van 8,5 meter benutten deze liften de volledige hoogte van de magazijnhal en bieden ze een opslagoppervlakte van 360 m2 op een plaatsingsoppervlakte van slechts 24 m2. Dit betekent een enorme besparing van kostbare ruimte en een optimaal gebruik van het bestaande magazijn. 

Voor AIV een cruciaal voordeel, omdat de beschikbare opslagruimte met ongeveer 200 procent kon worden vergroot!

Door de flexibele en qua hoogte geoptimaliseerde opslag in de Hänel Lean-Lift® worden afhankelijk van de omvang van de voorraad maximaal 3.200 verschillende artikelen opgeslagen. Elke dag gaan er circa 37.000 artikelen door het expeditiemagazijn. Om de processen efficiënter te kunnen regelen, gebruikt AIV het warehouse management systeem viad@t van viastore systems in combinatie met het ERP-systeem Navision. Nieuwe pickorders worden naar viad@t verzonden en kunnen zowel in het automatische als in het handmatige magazijn worden afgehandeld. De Hänel Lean-Liften® worden via de programma-interface van viad@tWMS bediend. 
Alle artikelen worden met artikelnummer, artikelnaam en andere kenmerken in een database opgeslagen. Bij het opslaan worden nieuwe artikelen met een barcodescanner geïdentificeerd en wordt de magazijnvoorraad van deze artikelen geactualiseerd.

Vervolgens wordt de dichtstbijzijnde container met een vrije opslagplaats automatisch op de snelste manier klaargezet. Als hetzelfde artikel zich al op een andere plaats in de lift bevindt, wordt hiermee bij het orderpicken rekening gehouden en worden de ‘oudere’ artikelen als eerste door het systeem klaargezet (first in – first out). Met de magazijnsoftware kan de actuele voorraad elk moment worden ingezien. Nieuwe artikelen kunnen zonder problemen in het systeem worden opgenomen.
viad@tWMS regelt bovendien alle processen bij het uitslaan. De medewerkers kunnen de desbetreffende pickorders op de terminals bekijken en afhandelen. Met één druk op de knop zet de besturing de container met het gewenste artikel automatisch klaar. Dat wil zeggen artikel naar de persoon en niet omgekeerd. Om pickfouten te voorkomen, wordt in het grafische containeroverzicht van viad@tWMS de opslagbox gemarkeerd waaruit het artikel moet worden gehaald. Het Hänel Pick-o-Light® systeem ondersteunt een snelle en veilige orderpicking door met een rode LED het opgevraagde artikel te markeren.

De proceszekerheid kon zo verder worden verhoogd!

De vier Hänel Lean-Liften® worden tegelijk door twee medewerkers bediend. Door het gebruik van vooruitstrevende magazijnsystemen van Hänel in combinatie met krachtige magazijnsoftware van viastore systems kon de orderpickcapaciteit in vergelijking met een traditioneel pickmagazijn naar maximaal 180 picks per persoon per uur verhoogd worden.
Een snellere levering van artikelen, verbeterde voorraadbetrouwbaarheid, minimalisering van pickfouten en verkorting van de ordertijden zijn andere overtuigende voordelen.