Twintig jaar succesvolle samenwerking tussen Hänel Kantoor- en Magazijnsystemen en Kasys

Geachte zakenpartners met families en medewerkers,

Dit jaar viert Kasys zijn 20-jarig bestaan en daarmee ook de 20-jarige samenwerking met Hänel. Deze twintig jaar zijn voorbijgevlogen. Er waren hoogte- en dieptepunten, maar toch, in onze continu veranderende maatschappij is deze periode gekenmerkt door wederzijdse trouw en gezamenlijke successen.
Achteraf gezien werd deze samenwerking pas mogelijk door wereldwijde ingrijpende politieke en economische veranderingen in de afgelopen decennia door de val van het "IJzeren Gordijn". De crisis was hiermee tevens een kans op een nieuw begin.
De heer Udo Wagner legde in 1992 de eerste contacten met Kasys. Hij werkte al bij zijn toenmalige werkgever, "VEB Kombinat Robotron", samen met de heer Sole. Deze persoonlijke band was een wederzijdse referentie en het wederzijds vertrouwen was daarmee gecreëerd.
Als ik terugkijk, werd deze samenwerking ook mogelijk gemaakt door de vooruitziende blik en moed van Vaclav Sole. De heer Sole, afkomstig uit een, op het eerste gezicht, andere branche, koos al snel voor een samenwerking met Hänel. U kunt vandaag met trots zeggen dat Kasys na de val van het "IJzeren Gordijn" onze eerste verkooppartner uit de voormalige landen van het Warschaupact was.
Met Hänel heeft Kasys natuurlijk ook gekozen voor een sterke partner die in het "Lexicon van de Duitse wereldmarktleiders" en in het lexicon van de Duitse machinebouw "The Best of German Engineering" is opgenomen.
De in vele jaren opgebouwde knowhow op alle gebieden speelt een belangrijke rol in onze samenwerking en is een voorwaarde voor ons gezamenlijke succes op de markt.
Deze twintig jaar zijn gekenmerkt door het opzetten en continu uitbreiden van onze gezamenlijke activiteiten op de Tsjechische en Slowaakse markt. In het begin behoorden vooral banken en overheidsinstanties tot de klantenkring van Kasys. De allereerste kantoorlift werd eind 1993 aan het Sparkasse-filiaal in Tachov geleverd. Vier andere Rotomat® kantoorliften, waarvan twee met meerdere werkopeningen, gingen naar de Tsjechische Verzekeringsbank. Onze toenmalige exportleider Dieter Carl was bij al deze projecten ter plekke aanwezig. Inmiddels werden er ook Rotomat® industrieliften aan gerenommeerde bedrijven zoals Skoda, Siemens en Bosch geleverd. Een van de grootste kantoorliftinstallaties ter wereld met in totaal 232 Rotomat® kantoorliften staat in Tsjechië bij de Tsjechische Sociale Verzekeringsbank.
Al in 1996 kwam vervolgens een samenwerking met de heer Smolen voor de Slowaakse markt tot stand. Dit was een logisch gevolg, dat ook zijn historische redenen heeft.
Bovendien was het ook een goede beslissing om de verkoopkrachten op deze twee markten te bundelen.
Ook nu zijn de verkopen van de kantoorliften nog altijd een zeer belangrijk onderdeel van het bedrijf. Tegelijkertijd heeft Kasys de divisie Industrie opgebouwd en breidt het deze permanent verder uit. Ik ben ervan overtuigd dat dit een juiste en belangrijke stap in de toekomst is.
De band tussen Hänel en Kasys is op alle gebieden gerijpt en intensiever geworden. In principe is onze professionele samenwerking als een huwelijk. Ze bestaat uit geven en nemen. Antoine de Saint-Exupery heeft ooit gezegd: "Een goed huwelijk houdt niet in dat wij elkaar aankijken, maar dat wij in dezelfde richting kijken."
In zoverre heeft onze vroegere exportleider Dieter Carl ook hier al de eerste steen voor een samenwerking gelegd.
De overdracht van het stokje aan Markus Kälin heeft ook de band tussen Kasys en Hänel Zwitserland versterkt en ik denk dat hier zowel bij Dieter Carl als bij Markus Kälin ook vriendschappen zijn ontstaan.
Nu is het zaak om datgene waarmee we zijn begonnen verder te consolideren en uit te breiden. De dialoog van deze dagen moet ook gebruikt worden om de gezamenlijke verdere weg te bepalen.
De politieke en economische turbulentie van vooral ook de afgelopen maanden stelt ons steeds vaker voor grote uitdagingen in Europa en in de hele wereld.
Er is meer dan ooit behoefte aan samenwerking. Dat betekent ook dat wij altijd op zoek naar een open communicatie moeten gaan en deze moeten vinden.
Beste familie Sole, beste familie Smolen, beste medewerkers van Kasys en beste medewerkers van Hänel, ik wil u graag persoonlijk bedanken voor uw bevlogen inzet in deze twintig jaar.
Ik wens u en uw bedrijf en alle medewerkers veel geluk en het allerbeste voor de komende jaren en ik hoop dat wij onze succesvolle samenwerking op dezelfde wijze zullen voortzetten.

Met vriendelijke groet,
Joachim Hänel