De Hänel Multi-Space®

de enige 3-assige magazijnlift met energieterugwinning!

Energieterugwinning met het Hänel EcoDrive®-systeem in de Hänel Multi-Space® bij Vogel in Hemer

Machinefabrikant Vogel uit Hemer ontwikkelt en produceert elektrische aandrijvingen alsmede besturingen, voornamelijk voor machines in de draad- en walsindustrie. In de werkplaats worden ook motoren, transmissies, pompen, transformatoren en magneten gerepareerd.

Automatisch hightech-hoogbouwmagazijn
Voor de handel zijn bij Vogel in Hemer enorme opslagcapaciteiten nodig.

Om het groeiende bedrijf klaar te maken voor de concurrentiestrijd in de nabije toekomst, moest er in de hoogte worden gebouwd. Met het oog daarop werd in een schacht van de kelder tot aan het dak een Multi-Space® magazijnlift bestaande uit drie liftmodules van Hänel geïnstalleerd. Met het hightech-liftmagazijn kon de totale werkplaats-, kantoor- en opslagruimte bijna worden verdrievoudigd.

De liftmodules van de Hänel Multi-Space® kunnen in de hoogte en breedte worden uitgebreid. De tegelijkertijd horizontaal en verticaal verplaatsbare extractor werkt als een geautomatiseerd stellingbedieningsapparaat in het hoogbouwplateaumagazijn. Door de extra horizontale as worden de opgevraagde containers via de snelste route naar de werkopening getransporteerd.

Op vier verdiepingen boven de derde verdieping is een werkopening aan de voorkant van de Multi-Space® geïnstalleerd. Medewerkers van de technische afdelingen hebben direct toegang tot benodigde materialen.

EcoDrive®: efficiënt aandrijfsysteem voor het verlagen van het energieverbruik

De verlaging van het energieverbruik in het magazijn door efficiënte en energiebesparende magazijnsystemen vermindert de bedrijfskosten en is goed voor het milieu.

Bij Vogel in Hemer is ook de 25 meter hoge Multi-Space® magazijnlift met de geïntegreerde terugvoedingseenheid EcoDrive® van Hänel geïnstalleerd. Bij de EcoDrive® wordt de energie van de naar beneden bewegende extractor door middel van een frequentieomvormer weer in elektrische energie omgezet.

Daarbij wordt maximaal 40 % van de eerder voor de opwaartse beweging van de extractor benodigde energie bespaard en weer aan het elektriciteitsnet geleverd. Deze energie kan ergens anders, bijvoorbeeld bij andere Lean-Liften® in een groep, gebruikt worden.

Zorgvuldig geselecteerde en hoogwaardige componenten zorgen voor een extra energiebesparing. Door de hoogwaardige Hänel glijders van de containers wordt de wrijving bij voorraadbewegingen geminimaliseerd en tevens nog meer energie bespaard. Optionele soepele kunststof rollen helpen bovendien om wrijvingsverliezen te voorkomen.

Hoogste opslagcapaciteit
Alleen al de qua hoogte geoptimaliseerde verticale opslag in de Multi-Space® magazijnlift zorgt op hetzelfde grondoppervlak voor meer opslagcapaciteit dan bij traditionele magazijnsystemen. Zo wordt maar liefst 60 % dure opslagruimte bespaard.

Duurzame opslag van reserveonderdelen en modules tot kantoorartikelen – de Hänel Multi-Space®!